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(from R.Orledge: Satie Remembered, London 1995, p.56)
Augustin Grass-Mick (1873-1953) - Part 3

The original, which I have in front of me, is a clear indicator of Satie's mentality in everything he did: on the envelope, my name is written in red ink, my address in black. On the visiting card are the words: Erik Satie, choirmaster of the Eglise Metropolitaine d'Art de Jesus Conducteur, 6 rue Cortot. Then, in calligraphic writing, in red ink: "Would you be good enough, my dear Grass-Mick, to put off until Saturday, 10 o'clock, the honourable visitation which you were have made me tomorrow", and then in black ink: "Your servant: Erik Satie". My servant! Good old Satie...
It's true that he'd been very willing to help me move. He seemed to be even happier than I was, that day. He regarded the occasion as an entertaining treat.
After the family dinners, he and I would go back up to Montmartre, talking about art. Satie was very good on painting. When we reached the rue d'Orsel, we'd have a beer at Paulus's, then we'd link arms and walk slowly up towards the Butte along the rue des Saules, which used to remind him of the rue Berton at Passy, where Balzac used to live.
Satie used to tell us: "Artists have a right to beg. In the Cafe, I'm not a composer, you're not a painter, we're customers." He used to say: "Good morning, my good lady, my good sir", and to the waiter: "My kind man, thank you, my dear fellow."

Letter to Conrad Satie, 22 July 1896...>

(aus R.Orledge: Satie Remembered, London 1995, S.56 ff.
-eigene Uebersetzung)
Augustin Grass-Mick (1873-1953) - Teil 3

Das Original, die ich vor mir habe, ist ein deutliches Zeichen für Saties Mentalität in allem, was er tat: auf dem Umschlag ist mein Name mit roter Tinte geschrieben, meine Adresse in schwarz. Auf der Visitenkarte sind die Worte: Erik Satie, Chorleiter der Eglise Metropolitaine d'Art de Jesus Conducteur, 6 rue Cortot. Dann kalligraphisch in roter Tinte: "Würden Sie die Guete haben, mein lieber Grass-Mick, Ihren werten Besuch, den Sie morgen machen wollten, bis Samstag, 10 Uhr, aufzuschieben", und dann in schwarz Tinte: "Ihr Diener: Erik Satie". Mein Diener! Guter alter Satie ...
Es stimmt, dass er mir sehr gern beim Umzug helfen wollte. Er schien an diesem Tag noch glücklicher sein als ich es war. Er betrachtete den Anlass als ein unterhaltsames Vergnügen.
Nach den Familienessen würden er und ich wieder zurueck zum Montmartre gehen und dabei über Kunst sprechen. Satie war sehr gut in der Malerei. Wenn wir die Rue d'Orsel erreichen, würden wir auf ein Bier bei Paulus einkehren, wir würden Arm in Arm langsam in Richtung Butte die Rue des Saules entlanggehen, die ihn immer an die Rue Berton in Passy erinnerte, wo Balzac gelebt hatte.
Satie erklaerte uns immer: "Künstler haben ein Recht zu bitten. Im Cafe bin ich nicht Komponist, du bist nicht Maler, wir sind Kunden." Er pflegte zu sagen: "Guten Morgen, meine Dame, mein Herr", und zum Kellner: "Guter Mann, ich danke Ihnen, mein Lieber."

Brief an Conrad Satie, 22.Juli 1896...>